Søndag den 9. - Castle Rock-Lacey - USA 2012

Gå til indhold

Søndag den 9. - Castle Rock-Lacey

Castle Rock – Mount St Helens – Lacey: 245 km

Kl. 08.50 var der afgang fra Castle Rock mod Mount  St Helens.

Det så lidt skidt ud i vejret så vi var lidt nervøse for, hvad vi overhovedet kunne se af vulkanen.
Undervejs på Spirit Lake Memorial Highway holdt vi ved Hoffstadt Bluffs Visitor Center – og det var bluff – vi troede det var Visitor Centeret for vulkanen, men så var det kun en restaurant og giftshop – æv bæv.

Videre mod vulkanen, hvor vi på toppen nåede frem til John Ridge Observatory – her var den ægte vare.
Entré på 8$ men så kunne man også få masser informationer om det der skete den 18. maj 1980 samt se en 16 minutters film om hændelsen.

Det interessante ved eksplosionen (blasten) er bl.a., at den bestod af 3 dele:

• Først var der bjergsiden, som gled ned.

• Derefter selve vulkanudbruddet

• Og til sidst alt smeltevandet, som løb ned af bjergsiden og opad de nærliggende bjerge og hev alle de væltede træstammer med tilbage.

Desuden var der alt støvet, som lagde sig i miles omkreds.

Desværre var vulkanen ikke til at se p.g.a. lavthængende skyer, så vi håber, at Konny og John fik taget nogle gode billeder i går, da de var der.
Men lidt kunne vi da se.

Vi er nu i småt regnvejr (temperaturen er faldet markant i forhold til i går) kørt videre mod Seattle og har lejet os ind på Quality Inn & Suites i Lacey – ca. 70 km fra Seattles lufthavn.
Måske møder vi Konny og John på samme motel, vi har skrevet lidt om det i går.
Vi vil nu tænke over, hvad vi skal bruge dagen i morgen til – vi skal først være i lufthaven kl. ca. 16 og så går det hjemad kl. 18.45 til London. Vi regner med at være i Gråsten ca. kl. 19 tirsdag aften.

Her på motellet overnatter tilfældigvis Corvette clubben fra sydcalifornien. Der er 13 næsten ens modeller - Chevrolets 50 års jubilæumsmodel fra 2003 - på p-pladsen - de er på en uges rundtur i staten Washington.

Se flere billeder fra i dag

Og så das Wort zum Sontag fra Konny og John:

Det blev så dagen med regn, skov og regnskov de første tre timer, så der var absolut ingen udsyn, andet end et lille kig ud til Pacific Ocean ved Kalaloch.
Her ligger små træhuse (næsten som ved Fiskenæs, bare uden nogen form for maling) og stranden flyder med drivtømmer og det af de store af slagsen.
Vejret klarer først op, da vi når op på nordsiden ved Lake Cresent og frokost får vi nede ved vandet i Port Angeles. Det her bl.a. her man kan komme med færgen til Vancouver Island.
Resten af turen ad hwy 101 bliver helt fin ned langs vandet og ind til Olympia.
Her spørger vi efter danskere på Quality Inn i Lacey, men det kender damen ikke noget til, så vi booker os ind på det andet Quality Inn i Olympia. Det viser sig så at Rita og Reinar alligevel var på det første hotel.