Krydstogt 30.12.2019 - Ægypten 2019

Hurghada - Luxor - Esna - Kom Ombo - Aswan - Cairo - Giza
Gå til indhold
Den 30.12.: Ankomst om natten til hotel i Stella di Mare Gardens Resort & Spa syd for Hurghada og om morgenen afgang til Luxor, hvor vi skal påmønstre krydstogtskibet.

Det er nu morgen og vi har fået morgenkaffe på et overdådigt morgenbuffe - det er lidt for enhver smag.

Kl. 08.30 var der afgang i en lille bus til Luxor - det var en tur på 300 km igennem ørken - bjerge - kedelige grå jordfarvede bjerg uden nogen form for vækst.
Hele vejen til Luxor kom vi gennem ca. 10 kontrolposter bemandet med politi og militær og hvor bussemanden hver gang måtte fortælle, hvem han kørte med og nummerpladen og hans navn blev noteret ned..
Det tog 6 timer at nå til Luxor - undervejs holdt vi pause på en café for at komme på toilet og købe kaffe eller vand.
Men det værste er dog alle de børn og voksne, som hele tiden skal sælge et eller andet - børnene sælger papir snotklude som vi kender dem og de voksne sælger alt lige fra cigaretter til tøj.
På denne cafe gik unge tildækkede piger med et æsel hvor der ovenpå stod en lille ged.
De lokkede dog nogle japanere til at sidde op på dem og tjente en skilling ved det

Vi var trætte fordi vi ikke havde sovet overhovedet så det var bare om at komme videre til Luxor.

Her blev vi indkvarteret på MS Semiramis III - et fint skib.
Der er ingen foto af skibet endnu, da vi ligger i anden række og ikke kan tage nogen billeder af det.

Samme eftermiddag besøgte vi Karnak og Luxor Templerne - det blev sent før vi kom  hjem til skibet da vi ventede på resten af Atlantis gæster, som havde købt en aftentur til Karnak templet, som skulle være vældig flot om aftenen med lys på. Det havde vi og flere andre droppet.
Vi stod og ventede på gaden og oplevede den forfærdelige trafik, der er på hovedgade i Luxor, hestevogne, taxa, busser, mange busser som alle sammen dytter og båtter for at komme til og for at lokke os til.
Samtidig med det kommer der hele tiden sælgere og vil sælge det ene og andet.
Det nytter ikke at sige nej tak - ikke engang på Ægyptisk, som guiden lærte mig.
Man er nødt til blot at ignorere dem.

Da vi ikke havde fået sovet overhovedet andet end et lille nik i bussen gik vi tidligt i seng og sov igennem til næste morgen, da vi skulle afsted på tur allerede kl. 7.00. Vi 8,  der kørte sammen fra Hurghada til Luxor i den lille bus er meget sammen, spiser sammen og følges tit og ofte.

Der er mange flere billeder under menuen fotos - advarsel, der er mange billeder og de er ikke sorteret ...